De nye ejere har opført denne liebhaverbolig på 550 kvadratmeter, der er sat til salg for 19,5 millioner kroner. Foto: LILIENHOFF

De nye ejere har opført denne liebhaverbolig på 550 kvadratmeter, der er sat til salg for 19,5 millioner kroner. Foto: LILIENHOFF

84-årig truer med retssag:

De har smadret Fredsgården

84-årige Ellen Emmeluth blev i 2015 tvunget til at sælge sit livsværk, Fredsgården, hvor hendes datters urne står. Nu er gården stort set jævnet med jorden og i stedet er der opført en moderne liebhaverbolig, der er til salg for 19,5 millioner kroner

Fredsgården "De har smadret Fredsgården!"

Sådan lyder det fra 84-årige Ellen Emmeluth, der for fire år siden blev tvunget til at sælge sit livsværk, da Fredsgården, ved Fredensborg, gik på tvangsauktion.

Ejendommen, der ligger i Veksebo, blev solgt for 4,5 millioner kroner, men er i dag stort set jævnet med jorden. I stedet er der opført en moderne eksklusiv liebhaverbolig, der er er sat til salg for 19,5 millioner kroner.

"Jeg føler mig snydt og bedraget. Det er så groft det, der er begået imod mig," siger hun.

Efter planen skal Ellen Emmeluths urne ellers nedsænkes på ejendommen ved siden af datterens, Hanne, der døde i 1999.

Hanne Emmeluth, der var advokat og tidligere byrådsmedlem, forsøgte ellers inden sin død at redde Fredsgården ved at indføre en række strenge restriktioner på ejendommen. Men Ellen Emmeluth mener, at de nye ejere ser stort på de mange restriktioner og derfor vil hun nu trække dem i retten.

Ellen Emmeluth boede på Fredsgården frem til 2015, hvor hun sørgede for mad til dyrene. Foto: Jannie Fjorside.

Ellen Emmeluth boede på Fredsgården frem til 2015, hvor hun sørgede for mad til dyrene. Foto: Jannie Fjorside.

"Jeg vil gå så langt som jeg kan, men jeg er en gammel kone på 84 år og det ved de jo også. Deres eneste problem er, at jeg endnu ikke er død," siger hun og tilføjer:

"Hvis jeg dør i morgen, er jeg ikke engang sikker på, hvor min urne skal være," siger hun.

En gul firlænget gård

Sagen går mere end 30 år tilbage, hvor Ellen Emmeluth sammen datteren Hanne dengang købte en gul firlænget gård, der lå på en 4,7 hektar stor naturgrund i Veksebo ved Fredensborg. Her flyttede Hanne ind i hovedhuset, mens Ellen boede i en sidebygning.

Det var i midten af 1980'erne, og i løbet af de næste 30 år skabte mor og datter sammen deres livsværk i form af et idyllisk landsted, hvor de levede i pagt med dyrene i skoven på den store naturgrund. Her skabte de et sted, hvor dyrene kunne være i fred, hvor grævlinger og vildkatte havde et helle, og hvor små som store fugle både havde føde og ynglested. Ifølge Danmarks Ornitologiske forening var stedet på et tidspunkt Danmarks rigeste målt på ynglende fugle. På et tidspunkt kom mere end 20 forskellige havørne hver vinter og åd i skoven på naturgrunden, fortæller Ellen Emmeluth.

"Når der blev frostvejr i Skåne, kom ørnene og holdt til i skoven og blev vinteren over," siger hun.

Ville være borgmester

Hanne, der drev sit eget advokatfirma, havde sideløbende en lovende karriere som lokalpolitiker, hvor hun var byrådsmedlem for Venstre i den daværende Fredensborg-Humlebæk Kommune. Til kommunalvalget i 1997 stillede Hanne Emmeluth op som borgmesterkandidat for Venstre. Men samme dag som hendes valgplakater kom, modtog hun sin dødsdom. Hun havde fået konstateret galoperende kræft i binyrerne og lægerne gav hende kun to måneder at leve i. Hanne Emmeluth måtte trække sig helt fra politik. Der gik dog ét år og to måneder, før Hanne Emmeluth døde i 1999. Hun blev bare 40 år. Det var en øjenåbner for Ellen Emmeluth.

"Da hun lå på sit dødsleje og kiggede ud og nød udsigten og så dyrene komme helt tæt på, gik det op for mig, hvor vigtig naturen er og hvad dyrene gør ved os mennesker. For jeg kunne jo se, hvordan det påvirkede hende," siger Ellen Emmeluth i dag.

Foto: LILIENHOF

Foto: LILIENHOF

For at sikre deres livsværk godt stykke ind i fremtiden, besluttede mor og datter sig for at deres jordiske rester skulle blive på Fredsgården.

"Grunden til at vi ville begraves på Fredsgården var for at bekræfte, at stedets natur og dyreliv skulle beskyttes," siger Ellen Emmeluth.

Skal bevares i 30 år

Inden sin død indførte Hanne Emmeluth derfor en servitut på ejendommen for at bevare Fredsgården og dens natur.

"Ved min død skal min urne nedsættes på ejendommen i dennes nord/østlige hjørne på bakketoppen ved siden af bøgetræet," står der blandt andet i servitutten.

Også dyrene fik Hanne Emmeluth med i servitutten: Der ikke må 'skydes eller fanges vildlevende dyr de første 30 år efter min død," som der står.

I sidste sætning forsøgte Hanne Emmeluth at få Fredsbegården bevaret i hele Ellen Emmeluths levetid.

'Enhver køber af ejendommen er forpligtet til at respektere hele servitutten i 30 år efter købsdatoen", står der.

Efter datterens død forsøgte Ellen at drive Fredsgården videre på egen hånd. Men som årene gik, og i takt med, at Ellen blev ældre, blev hun klar over, at det en dag ville få en ende. For med sin beskedne folkepension slap pengene hurtigt op.

"Det var bare et spørgsmål om tid, før jeg ikke kunne betale regningerne mere," siger hun.

Ville redde Fredsgården

Derfor forsøgte Ellen endnu engang at redde Fredsgården ved at frede hele ejendommen. Det lykkedes dog ikke og i stedet håbede hun på, at servitutten, ville redde Fredsgården.

Til sidst slap pengene dog op, og Fredsgården gik på tvangsauktion.

"I retten blev servitutten læst højt, så alle kunne høre det, og der var flere potentielle købere, der helt undlod at byde på grund af de mange restriktioner," siger hun.

Fredsgården blev solgt for 4,5 millioner kroner og det efterlod Ellen med en gæld på to millioner kroner. En gæld, hun aldrig kommer af med. Alligevel fortryder hun ikke.

"Jeg gjorde det for dyrenes, skovens, naturen og Fredsgårdens skyld," siger hun.

Ellen Emmeluth mener dog godt, at hun kunne have sluppet for den store gæld.

"Havde jeg sløjfet alle de restriktioner i retten, kunne jeg have solgt gården for mindst seks millioner kroner og så havde jeg ikke haft nogen gæld i dag," siger hun.

Eksklusiv liebhaverbolig

Fredsgården blev solgt men Ellen Emmeluth mener ikke, at de nye ejere viderefører stedet, som hun ville have gjort og respekterer de mange restriktioner på ejendommen.

Det meste af Fredsgården er revet ned og i stedet er der bygget en eksklusiv liebhaverbolig på 550 kvadratmeter, der er til salg for 19,5 millioner kroner.

"De har smadret det hele. Alle fuglene og dyrene er væk. Der var så mange restriktioner, at jeg ikke måtte røre ved noget på gården. De har smadret Fredsgården! Jeg er vred og meget, meget skuffet," siger hun.

Ellen Emmeluth vil nu lægge sag mod de nye ejere.

"Da jeg boede på gården fik de væltede træer lov til at blive liggende, for det var vigtige gemmesteder for dyrerne. De skal simpelthen respektere dyrenes eget dyreliv og give dem fred. Jeg frygter, at der bliver ikke fred på Fredsgården mere," siger hun.

Publiceret 03 December 2019 06:00