84-årige Egon Preben Nielsen har fået stjålet sin invalideknallert. Foto: Peter Mailand

84-årige Egon Preben Nielsen har fået stjålet sin invalideknallert. Foto: Peter Mailand

84-årige Egon:

'Man stjæler da ikke en invalideknallert'

Ukendte gerningsmænd stjal forleden Egons invalideknallert, mens han var i sit hjem i Humlebæk

"Det kan de fandme ikke være bekendt!"

Sådan lyder det fra 84-årige Egon Preben Nielsen efter hans handicapknallert blev stjålet natten til torsdag 31. oktober.

Invalideknallerten stod parkeret foran hans seniorbolig på Baunebjergvej i Humlebæk, mens han opholdt sig indenfor. Og det har fået den 84-årige op i det røde felt.

"Jeg er forarget over, at der nogle der kan finde på at stjæle en invalideknallert, der har invalideskilt både bagpå og foran," siger han til Uge-Nyt.

Egon Preben Nielsen har cancer og har indtil videre været igennem 28 strålebehandlinger på Rigshospitalet. Men selv om det kniber med synet på det ene øje, så er han ikke i tvivl om hvornår han sidst så sit undværlige køretøj: Det var da han kom hjem fra Rigshospitalet onsdag 30. oktober om eftermiddagen.

Anmeldt til politiet

"Da hjemmehjælperen kom torsdag morgen sagde hun: Jeg troede slet ikke, at du var hjemme, for din knallert holder ikke der ude," siger han.

Umiddelbart efter anmeldte Egon sagen til politiet. Selvom han ikke så hvem det gerningsmændene, så har han dog en mistanke om, hvem der kan stå bag.

"For tre-fire uger siden var der nogle unge mennesker, der forsøgte at låse den op med en nøgle. Det lykkedes dog ikke, og så tænkte jeg: "Der er da ikke nogen der stjæler en invalideknallert."

Knallerten, der er af mærket 'Piaggio Ape 50', er en grøn kassevogn.

"Det er en lukket knallert med tre hjul, hvor jeg kan have min rollator bag i og der kræves heller ikke kørekort, for at køre i den", fortæller han.

Var ikke forsikret

Invalideknallerten koster omkring 50.000 kroner fra ny. Men Egon har ikke råd til at anskaffe sig en ny, da han ikke får penge fra forsikringsselskabet.

"Den er ikke forsikret og jeg havde lagt alle papirerne på den i knallerten, for det er et lovkrav," siger han.

For Egon Preben Nielsen er det intet mindre end en katastrofe, at han ikke længere har sit invalidekøretøj.

"Uden den kan jeg ikke komme nogen steder, og jeg kan heller ikke komme ud for at handle," siger han.

Egon appelerer til, at folk henvender sig til politiet, hvis de ligger inde med oplysninger i sagen.

"Hvis der er nogen, der har set noget, må de endelig melde det til politiet," siger han.

Hos Nordsjællands Politi bekræfter kommunikatiosmedarbejder Magnus Snoer, at sagen er anmeldt til politiet.

"Vi har modtaget en anmeldelse fra Egon Preben Nielsen om, at hans knallert er væk fra pågældende adresse," lyder det i et skriftligt svar.

Publiceret 07 November 2019 11:30