Formand for Infrastruktur- og trafikudvalget Freja Brabæk Kristensen (DF) afviser, at der kommer parkeringsvagter i Humlebæk Fiskerleje. Arkivfoto.

Formand for Infrastruktur- og trafikudvalget Freja Brabæk Kristensen (DF) afviser, at der kommer parkeringsvagter i Humlebæk Fiskerleje. Arkivfoto.

Trafikformand:

Ingen parkeringsvagter i Humlebæk Fiskerleje

Selvom beboerne efterlyser parkeringsvagter, så afviser trafikformand Freja Brabæk Kristensen

Der kommer ikke parkeringsvagter i Humlebæk Fiskerleje. Sådan lyder det fra Freja Brabæk Kristensen (DF), der er formand for Infrastruktur- og trafikudvalget.

"Fredensborg kommune har besluttet ikke at have et parkeringskorps. Med de nuværende regler er det i øvrigt ikke nogen forretning for kommunerne at drive parkeringskorps, da hovedparten af indtægterne skal afleveres til staten," skriver hun i et skriftligt svar til Uge-Nyt.

Freja Brabæk Kristensen henviser i stedet til Nordsjællands Politi.

"Det er Nordsjællands politi som håndhæver færdselsloven og dermed parkeringsrestriktionerne i Fredensborg kommune. Det er derfor også politiet som bestemmer, hvor og hvordan de prioriterer deres indsats. Det er ikke reguleret af en aftale, men af loven. Jeg ved, at vi som kommune af og til henvender os til politiet, hvis der er særlige problemer et sted. Det kan borgerne også gøre," lyder det.

Flere parkeringspladser

Ifølge Freja Brabæk Kristensen arbejder Fredensborg Kommune tæt sammen med Louisiana om at oprette flere parkeringspladser i området.

"Vi er i god dialog og samarbejder med Louisiana om de mulige løsninger i området. For eksempel så har kommunen og Louisiana aftalt at deles om udgifterne til skitseprojektet for en mulig løsning nord for Humlebæk kro," skriver hun. Freja Brabæk Kristensen afviser, at strækningen bliver brugt som transportkooridor.

"Vejen bliver især brugt af de beboere som bor på vejen - både i Helsingør og Fredensborg kommuner - og det skal de da have lov til. Vejen er blandt de lavest trafikbelastede veje i kommunen. Der er i mine øjne ikke nogen fordel i at bruge Gl. strandvej som smutvej hvis man ikke bor på vejen, og det tror jeg faktisk heller ikke sker i noget nævneværdigt omfang. Jeg prøvede lige at slå op på Google. Turen ad Gl. strandvej vil tage fem minutter, men kun to minutter ad Humlebæk strandvej," lyder det.

Trafiksanering hjælper

Samtidig afviser hun, at der er problemer med hastigheden i området.

"De hastighedsmålinger der er lavet på strækningen indikerer ikke, at der er problemer i forhold til overholdelse af hastighedsbegrænsningen," lyder det.

Freja Brabæk Kristensen forventer derimod, at hastigheden bliver sænket efter trafiksaneringen.

"Vi forventer at gennemføre det planlagte projektet som blandt andet sænker hastigheden på strækningen – også for den tunge trafik," skriver hun.

Og så forventer hun at færdselsreglerne overholdes.

"Min forventning er som udgangspunkt at trafikanterne følger færdselsloven. Det er det som vi indretter vejene ud fra. Nogle gange hjælper vi så trafikanterne ekstra med eksempelvis at sænke farten – det er gør vi blandt andet på Gl. strandvej, hvor der er planlagt indsnævringer af kørebanen. Hvis trafikanterne i øvrigt ikke overholder Færdselsreglerne så er det i øvrigt en politiopgave, da det er dem som er myndighed i forhold til det," skriver hun.

Publiceret 22 October 2019 06:00