Selvom Fredensborg Kommune har afsat 2,5 millioner kroner for én gang for alle at løse de trafikale problemer på Humlebæk Fiskerleje, så tror Janet Chemnitz ikke, at det løser noget:

Selvom Fredensborg Kommune har afsat 2,5 millioner kroner for én gang for alle at løse de trafikale problemer på Humlebæk Fiskerleje, så tror Janet Chemnitz ikke, at det løser noget: "Hvem skal håndhæve reglerne?", spørger hun.

Beboere i Humlebæk Fiskerleje:

Sæt parkeringsvagter ind

Selvom Fredensborg Kommune én gang for alle vil løse trafikproblemerne på Humlebæk Fiskerleje, så tror beboerne ikke, at det løser noget: 'Hvem skal håndhæve reglerne?,' spørger Janet Chemnitz

Biler der parkerer ulovligt, store entreprenørmaskiner der sender rystelser igennem de små bindingsværkshuse og tunge lastbiler der kører igennem det lille fiskerleje med høj fart.

Beboerne er dybt frustreret over de trafikale forhold i Humlebæk Fiskerleje.

Èn af dem er Janet Chemnitz, der har boet i et lille bindingsværkshus siden 1994. Som indfødt kender hun alt til trafikproblemerne, der går mere end 40 år tilbage.

"Det er hele dage, hver eneste weekend og også gerne midt i ugen, at vi hvert femte minut skal bede op til fem biler om at køre et andet sted hen," siger hun.

Fredensborg Kommune har ellers afsat 2,5 millioner kroner til trafiksanering, der én gang for alle at løse de trafikale problemer i det lille fiskerleje. Ifølge planerne skal der både anlægges nye chikaner på stedet, oprettes 52 nye parkeringspladser til beboerne og samtidig bliver der indført parkeringsforbud i området.

Men Janet Chemnitz tror ikke på, at planerne vil løse problemerne.

Hver weekend må Janet Chemnitz diskutere med bilister, der parkerer ulovligt foran hendes hus. Foto: Janet Chemnitz.

Hver weekend må Janet Chemnitz diskutere med bilister, der parkerer ulovligt foran hendes hus. Foto: Janet Chemnitz.

"Der er ikke tilstrækkelig politisk vilje og forståelse til at gennemføre noget som helst og når der ingen aftale kan etableres mellem kommune og politi, hvem skal så håndhæve de nye regler, for parkering, tung trafik og hastighed?," spørger hun.

Louisianas gæster

Beboerne i Humlebæk Fiskeleje tror heller ikke på, at den kommende trafiksanering løser problemer med Louisianas gæster, der parkerer ulovligt, hvis der ikke oprettes et parkeringskorps.

"De kommer til stadighed i større antal og vi er trætte af, at skulle forklare eller skændes med bilisterne om afstande og punktering af afstribning", siger Janet Chemnitz.

Vil reservere p-pladser

I forbindelse med trafiksaneringen er forvaltningen ellers i gang med at undersøge, om Fredensborg Kommune kan oprette tre nye parkeringspladser og samtidig reservere p-pladserne pladserne til beboerne, for at sikre, at de ikke bliver optaget af Louisianas mange gæster. Men ifølge et notat som forvaltningen har udarbejdet på baggrund af en undersøgelse fra advokatfirmaet Bech-Bruun, er det ikke umiddelbart muligt.

Advokatundersøgelse

"Advokatundersøgelsen konkluderer at en kommune ikke lovligt kan reservere parkeringspladser på offentlig vej til beboere, der ikke har mulighed for at parkere på deres egen ejendom," skriver forvaltningen i notatet.

I stedet undersøger forvaltningen nu om det er muligt at lave alternative løsninger, der eksempelvis tidsbegrænset parkering. Men det vil kræve, at Fredensborg Kommune opretter et parkeringskorps, fremgår det af notatet.

"Det er administrationens erfaring og oplevelse, at politiet ikke vil eller kan håndhæve dette – ordningen vil derfor også kræve etablering af kommunalt parkeringskorps," skriver forvaltningen i notatet.

Ingen parkeringskorps

Det er Freja Brabæk Kristensen (DF), der er formand for Infrastruktur- og trafikudvalget, og hun afviser, at der kommer parkeringsvagter i Humlebæk Fiskerleje.

"Fredensborg kommune har besluttet ikke at have et parkeringskorps," skriver hun i et skriftligt svar til Uge-Nyt.

Freja Brabæk Kristensen henviser i stedet til Nordsjællands Politi.

Men det er lettere sagt end gjort, mener Janet Chemnitz. Hun har kontaktet Nordsjællands Politi adskillige gange. Faktisk så mange gange, at hun ikke har tal på det.

"Vi har igennem årene ringet til politiet et utal gange, for at få fjernet eller bødesat ulovligt parkerede biler – ofte i begge sider og ud for indkørsler og garager. Vi har fået mange forskellige forklaringer fra politiet. Det er rent tidsspilde, de er ikke kommet én eneste gang," siger hun.

Janet Chemnitz mener desuden, at det er Louisianas ansvar.

"Vi har altid ment, at Louisianas parkeringsproblemer ikke er beboernes opgave at løse – men Louisianas egen. Knud W. nægtede at reagere på det stadigt voksende antal klager over biler der plagede hele nærområdet, da han havde mulighed for at grave p-pladser ned under museet. Sådan er det stadig," siger hun.

Ser stort på reglerne

Et andet problem der plager beboerne er, at bilisterne ofte ser stort på færdselsloven.

"Selvom der er kørselspåbud på 40 km/t, så kører bilerne ofte 60-80 km/t. Selv de tunge lastbiler kører ofte igennem med 60-70 km/t. Husene ligger to meter fra vejen, så det er meget voldsomt, når de passeres med et sug fra hurtigkørende trafik med følge af stenslag i de historiske rudeglas," siger hun.

Frygter for sit hus

Janet Chemnitz' hus, hvor den ældste af stuerne blev opført i 1600, har været familiens bopæl siden første halvdel af 1800-tallet.

Tung trafik er ikke et usædvanligt syn på det lille fiskerleje. Foto: Janet Chemnitz

Tung trafik er ikke et usædvanligt syn på det lille fiskerleje. Foto: Janet Chemnitz

Nu frygter hun, at rystelserne fra den tunge trafik og de store maskiner vil få huset til at styrte sammen.

"Det værste er de store lastbiler, der kører forbi herude, for det kan vores hus slet ikke holde til," siger hun og tilføjer:

"De er slet ikke bygget til de rystelser det medfører. Husene er bevaringsværdige, men kommunen respekterer hverken områdefredningen eller tilsikring af, at husene rent faktisk kan bevares," siger hun.

Helsingør lukkede veje

Ifølge Janet Chemnitz begyndte problemerne for alvor, da Helsingør Kommune afspærrede stikvejene på den anden side af kommunegrænsen.

"Efter Helsingør lukkede deres stikveje af skal al kørsel tilsyneladende foregå igennem fiskerlejet, morgen og aften. Det er en ren transportkorridor. Selvom der kommer chikaner, så kan man jo godt, - som en lille udfordring, komme hurtigt igennem alligevel," siger hun og fortsætter:

"Desuden har den tunge trafik til jordkørsel og maskintransport til og fra nybyggeri i Espergærde de seneste år, gjort voldsom skade på de gamle huse. Husene står på syltsten og området er meget sårbart," siger hun.

Kloakarbejde

Janet Chemnitz viser her, hvordan der er kommet små revner i pudset på hendes hus.

Janet Chemnitz viser her, hvordan der er kommet små revner i pudset på hendes hus.

I september iværksatte Fredensborg Kommune et større kloakarbejde forud for den store trafiksanering. Arbejdet fra de store maskiner kan mærkes hos beboerne i det lille fiskerleje.

"Vi kan mærke hele undergrunden rumler og giver efter. Gulve og bindingsværk rykkes rundt. Vi fik pudset facaden helt op for nogle år siden, men det er helt revnet mange steder. Havde der ikke været bindingsværk, var huset styrtet helt sammen, det virker helt uoverskueligt," siger hun.

Publiceret 22 October 2019 06:00