as-promedia - stock.adobe.com

DEBAT:

Farlige cykelstier

"Problemet med hullerne er, at de ofte er så dybe, at man er lige ved at ryge af cyklen eller punktere, når man kommer til at køre henover dem," skriver debattøren i dette indlæg

Af Marie Kopp, Mariehøj 311, Nivå

Jeg elsker at cykle, jeg er vant til det, jeg er ikke nogen tøsedreng, jeg cykler i al slags vejr og gerne langt. Og jeg har ikke nogen bil. Så hver torsdag og hver mandag cykler min datter og jeg fra Nivå til Humlebæk og hjem igen, fordi hun går til drama deroppe (det er et helt umuligt puslespil at komme fra Nivå til Humlebæk Skole med offentlig transport).

Det meste af sæsonen tager vi af sted, når det er mørkt, og kommer hjem, når det er mørkt. Og hver eneste gang undrer det mig, at det skal være sådan et rotteræs at være cyklist i Fredensborg Kommune. For det første er der asfalten på cykelstierne. Der er masser af huller på hele strækningen, og disse huller kan være meget svære at se, enten fordi de er skjult under et tæppe af nedfaldne blade, eller også fordi cykelstierne nærmest overalt er meget svagt belyst eller ligefrem henligger i bælgravende mørke.

Problemet med hullerne er, at de ofte er så dybe, at man er lige ved at ryge af cyklen eller punktere, når man kommer til at køre henover dem. Så er der cykelstiernes udformning. Det er svært at dreje i en ret vinkel på cykel, men ikke desto mindre er det sådan, stierne er anlagt. Når man drejer om hjørnet på en retvinklet cykelsti, kommer man derfor ofte til at ’skære’ et hjørne af, hvilket kan være direkte farligt, fordi man ikke er den eneste, der gør det, og der derfor har dannet sig dybe, mudrede huller i disse hjørner, hvor vandet samler sig, når det regner og bliver til spejlglat is, når det er frostvejr.

Ved tunnelen under Nivåvej er der også en ret vinkel i svinget, og her skal man ringe med klokken (og helst bremse helt op) i god tid, fordi man ikke kan se rundt om hjørnet (på grund af tunnelen) og derfor risikerer at køre direkte ind i en modkørende. Der er heller ikke plads nok til, at man kan dreje ordentligt i svinget, så man er nødt til at køre i en bue ind på fortovet, hvis man da ikke vælger bare at stå af og trække rundt i svinget.

Mange børn kører her til og fra skole. Tilbage til problemet med mørket. I begyndelsen troede vi, at vi kunne køre ad Strandvejen, igennem skoven op over bakken fra Nivå og til Humlebæk og hjem igen, selv om der overhovedet ikke er nogen gadebelysning på denne strækning. Men vi måtte køre med hænderne op foran øjnene for ikke at blive blændet af billygter og stå af cyklen flere gange for ikke at køre galt, og jeg havde også et styrt på denne strækning, fordi jeg ikke kunne se noget, så nu må vi køre ned igennem Sletten, hvilket er noget af en omvej og desuden heller ikke er en særlig cykelvenlig strækning, men der er dog et par gadelamper.Det er ikke bilisternes skyld, at det er et rotteræs at være cyklist her i kommunen.

Det er den måde, cykelstierne er anlagt på, og den tilstand de er i. Jeg undrer mig over, at kommunen giver cyklisterne så dårlige vilkår. Jeg er som sagt ikke nogen tøsedreng, og jeg forventer slet ikke luksus. Men lidt mere gadebelysning ville være dejligt. Og måske kunne man fylde hullerne i asfalten op og lægge lidt ekstra asfalt i de retvinklede hjørner, så der ikke dannes huller og isglatte flader der? Det ville være rart at se en lille udvikling i den rigtige retning. Lidt er bedre end ingenting. Om ikke andet kunne man forbedre forholdene for at sende et bæredygtigt signal, fordi det at cykle er en klimavenlig transportform? Og fordi børn heller ikke har biler?

Publiceret 01 December 2019 09:00