Hvert år rammer over 1.800 danske pladeudgivelser markedet, fortæller Thomas Ulrik Larsen. Nu bidrager han selv til ’informationsstrømmen’ – men med et politisk sigte, som han ville ønske, at flere musikere turde tage med i deres musik. Læs mere om Thomas Ulrik Larsens udgivelser på www.lysaar.dk
Hvert år rammer over 1.800 danske pladeudgivelser markedet, fortæller Thomas Ulrik Larsen. Nu bidrager han selv til ’informationsstrømmen’ – men med et politisk sigte, som han ville ønske, at flere musikere turde tage med i deres musik. Læs mere om Thomas Ulrik Larsens udgivelser på www.lysaar.dk
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Sangskriver fra Nivå sætter lyd på en teknisk knockout

Samfundskritikken bølger ud af højtalerne, akkompagneret af de spinkle stemmer fra Det Danske Drengekor og den voksne røst fra Danmarks første børnerockband, på Thomas Ulrik Larsens nye album

Af Jannie Fjordside

Du står i manegen og mærker din krop give efter for et slag. Så endnu ét, og flere endnu. Men du står stadig – falder måske, men kommer på benene igen. Indtil reglerne indhenter dig og dømmer dig som kampens taber, fordi du har taget for mange slag.

Sådan kan en – måske lettere simplificeret – teknisk knockout i en boksekamp beskrives. Men det er også beskrivelsen af en politisk kamp, der for lidt over to år siden tog hele landet som sin manege – i hvert fald hvis man spørger musiker og sangskriver Thomas Ulrik Larsen fra Nivå.

Under sit alias 'Lysår' har han netop udgivet sin tredje plade 'Teknisk Knockout', der tager denne politiske boksekamp – folkeskolereformen – under behandling. Også samfundets konstante flow af informationer og tavshedstyranniet, som han kalder det, får kritiske verselinjer med på vejen.

”I vores samfund får vi lige så meget rå information ind på en uge, som vi for 15 år siden tog ind på halvandet år. Det giver sig selv, at det ikke er holdbart – enhver ved, at hvis vi belaster vores computer med 10 gange mere, end den kan yde, så bryder den sammen.”

Sådan lægger Thomas Ulrik Larsen ud i en snak om sin nye plade en eftermiddag på Nivå Bibliotek – endnu et sted, hvor man kan bombarderes med information og indtryk, men på den mere gammeldags måde, hvor det godt må lidt langsomt. Hvor der er plads til den fordybelse, som ifølge Thomas Ulrik Larsen er helt afgørende for, at information bliver til viden.

Og dermed når vi til den centrale del af hans plades budskab: En kritik af folkeskolereformen og samtidig en hyldest til de lærere, der ifølge ham tabte i en teknisk knockout.

Taler gidslernes sag

Da landets folkeskolelærere i april 2013 var under 25 dages lockout, følte Thomas Ulrik Larsen en provokation, som han måtte sætte ord og lyd på.

”Når noget skal tvinges igennem, er det sjældent en god ide – og det er jo helt 'fantastisk', når noget reformeres uden at lytte til dem, der er ude i marken – lærerne og børnene. Gennem mit job som musikskolelærer kunne jeg samtidig mærke, hvordan børnene var frustrerede og kede af det. Og den måde, hvor lærerne og børnene blev taget som gidsler i lockouten – den provokerede mig voldsomt,” fortæller han.

Men også dele af reformens indhold er under kritik.

Mens en del af skolereformen tilstræber undervisning, hvor eleverne aktiveres ved at skabe en større forbindelse mellem skemaets fag og 'den virkelige verden' udenfor skolegården, mener Thomas Ulrik Larsen, at de lange skoledage, tests og leg, der altid har et målrettet læringselement, gør indlæringen mekanisk uden plads til passiv indlæring.

”Jeg har selv en søn på syv og underviser som musikskolelærer – og kan se, at børn generelt er meget dygtigere i dag, end da jeg var barn. Men de bliver ikke dygtigere af, at vi bare bliver ved med at fylde på. Det, vi lærer af, er det, der får lov at ligge – hvis vi bare fyrer mere på, så lukker evnen til at tage viden ind ned,” siger Thomas Ulrik Larsen.

Kæft mere op!

Han nævner selv paradokset, før det kritiske spørgsmål bliver stillet. For ja – med sin nye plade er Thomas Ulrik Larsen jo netop også selv med til at sende mere information ud i det danske samfund, der på den musiske front oversvømmes af mere end 1.800 årlige udgivelser alene af danske artister.

”Det, der driver mig, er følelsen af, at der mangler noget. Jeg har et budskab, som jeg savner at høre andre steder fra,” forklarer Thomas Ulrik Larsen.

I det hele taget savner han, at musikken råber op og tager del i samfundsdebatten. Der er nok at tage fat på, mener han, for det tekniske knockout i folkeskolereformen er udtryk for en tilstand, hvor stadigt flere bliver slået ud på grund af samfundets regler.

”Prøv at tænk de arbejdsledige – man skal prise sig lykkelig, hvis man ikke behøver dagpenge eller kontanthjælp. De skal tage så mange usynlige slag i form af regler og procedurer, man knap nok forstår, at flere går fra at være ledige til decideret uarbejdsdygtige på grund af stress og depression,” siger Thomas Ulrik Larsen og slutter:

”Det er mig en gåde, at musikere ikke brugere deres redskaber til at give deres indspark i debatten. Der er noget dannende i at kæfte op, så vi undgår meningstyranniet.”

Publiceret: 02. September 2015 11:15
¨
Se også:

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Uge-Nyt

Fik du læst
ANNONCER
Se flere
ERROR: Macro disqus is missing!