Her er Palle Bjørnsten i aktion i 2004 i sin Skoda
Her er Palle Bjørnsten i aktion i 2004 i sin Skoda
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Rallysporten trækker fortsat efter 25 år

25 år efter at det lokale rallyteam vandt deres første klassesejr, så er teamet på vej til en ny spændende sæson i 2011

Af Claus Beyer

Den 21. februar 2011 er det nøjagtigt 25 år siden, at Fredensborgs første rallyteam vandt en klassesejr i et rally. Denne bedrift skaffede Peter og Palle Bjørnsten til byen i deres Skoda 120LS på en frossen sø ved Ålsgårde, hvor en sikker klassesejr også rakte til en samlet fjerde plads generelt. Dette blev starten på en lang karriere i rallysporten, hvor Peter og Palle virkelig satte Fredensborg på rallylandkortet mange gange efterfølgende i slutningen af 80'erne.

De blev Sjællandsmestre i 1987 og nummer fire i danmarksmesterskabet året efter med Skoda 120LS. Op til 90'erne blev 120LS modellen, med hjælp fra Skodas importør og Aspekta Motorsport i Tjekkiet, skiftet ud med en Skoda 130LR, som var en semifabriksbil, og med den blev der prøvet kræfter med europamesterskabs løb både i Tjekkiet og i Tyskland.

Generationsskifte bag rattet

I starten af '90erne kørte far og søn en masse udvalgte løb med forskellige individuelle resultater, men ingen samlede mesterskaber i de år. Lørdag den 9. september 1998 kom det naturlige generationsskifte i teamet, da Palle Bjørnsten overtog rattet i 130LR raceren som et forsøg i et showløb i Slagelse.

Da lærlingen slog læremesteren i første forsøg, strakte Peter våben og tog rollen som teamchef i stedet for og Christian Sparkov, der havde været mekaniker i teamet i flere år, satte sig i 2. kører sædet ved siden af Palle. Teamet lavede derefter en femårig plan, hvor målet var at vinde Svensk Dansk Rally Cup (SDRC) i 2004.

En løbsserie hvor der blev kørt 4 løb på Sjælland på asfalt og fire løb i Sverige på grus.

Den første sæson med den nye kombination sluttede med en fjerde plads i sjællandsmesterskabet i klubrally og året efter blev det til en femte plads i sjællandsmesterskabet i minirally.

Målsætningen opnået

Sæsonen 2001 blev ikke speciel god, men 2002 sæsonen blev derimod en forløsning for teamet med en samlet anden plads i SDRC, og til 2003 sæsonen blev alle sejl sat mod SDRC. Nu var teamet på plads, bilen og sammenarbejdet indeni fungerede og teamet havde nu fået erfaringen fra de svenske grusveje.

Teamet viste gode takter på den danske asfalt, men måtte alligevel se sig slået af de hurtige forhjulstrækkere. Til gengæld vandt Fredensborg Skodaen alle sine løb på grus i Sverige, og teamet kunne hyldes som samlede vindere allerede efter syv af otte afdelinger.

Målsætningen var altså opnået efter blot fire sæsoner, og da teamet kom hjem fra Sverige med pokalen i hånden, besluttede man at opløse sig selv og sætte Fredensborg Skodaen til salg.

Ny pokal i hus

Rallysporten trak stadig i Palle Bjørnsten og i 2006 blev en Toyota Corolla KE20 købt hjem og Bearstone Motorsport blev startet. Med denne bil skulle Palle og hans nye anden-kører Michael Josiassen fra Hillerød hygge sig til et par løb i det Nordsjællandske. Tommy Johannessen ligeledes fra Hillerød tilsluttede sig også til teamet og fik titlen at teknisk ansvarlig, hvilket han stadig er.

Michael havde prøvet at sidde ved siden af Palle til et rallysprint i Sverige i Skodaen i 2002, og sagde allerede dengang, at "hvis sædet til højre for gearvælgeren en dag bliver ledigt, sætter jeg mig ind med det samme".

Og kombinationen af Palle og Michael viste sig allerede i 2006 at virke, for ekvipagen sluttede som sølvvindere i klubmesterskabet, og Michael fik sin første pokal. I 2008 var Palle bag rattet og Michael og Tommy som servicefolk samt Peter Bjørnsten som teamchef, da de valgte at skulle prøve kræfter med danmarksmesterskabet for crosskarts i en Husqvarna Crosskart 500ccm.

Teamet sluttede på en niende plads i danmarksmesterskabet, men fandt også ud af, at det er i rallysporten Bearstone Motorsport hører til, så crosskarten blev solgt og en Opel Kadett 2,0 City indkøbt.

Kørte galt

Det var teamets plan, at den indkøbte Opel, der trængte til en meget kærlig hånd, skulle bruges til at køre historisk rally med i 2009. Men en reglementsændring gjorde at sådan skulle det ikke blive. Bilen blev i stedet brugt til at køre klubrally i, og teamet satte nogle generelt hurtigste tider i bilen.

En sommerdag i august valgte teamet at prøve den fine Opel Kadett i Boesdal Kalkbrud med Tommy som anden- kører. Teamet valgte at køre i klassen for biler uden grushjul, og førte også denne klasse suverænt efter tre heat. I det sidste heat blev der satset kraftigt fra Palles side, og en lille udskridning skulle viste sig at blive fatal. Under udskridningen ramte venstre baghjul en sten og bilen blev sendt i den modsatte retning, hvorefter den kørte bilen ind i en stor jordvold med ca. 90 kilometer i timen og stor skade på bilen var en kendsgerning.

Da teamet gjorde status for sæsonen 2009, blev det besluttet at den fine nyistandsatte blå og hvide Opel skulle sælges, og give plads for et nyt projekt, og den forlod værkstedet i april 2010.

Nye udfordringer

Nu er en Peugeot 106 Rallye blev sendt fra Nordjylland til værkstedet i Fredensborg, og en meget stor opgave tog sin begyndelse. Bilen blev totalt adskilt, så der kun stod en rå karrosse på fire bukke.

Teamet regner med at bilen er klar til de første prøvekilometer i slutningen af vinteren.

Bilen forventes at blive præsenteret for offentligheden ved et arrangement hos Pelican Self Storage i Hillerød i starten af foråret. Teamet påregner også, at bilen kommer med til ”Biler i Jernbanegade” i Fredensborg i april, så alle der måtte være interesseret kan se den på nært hold.

Planerne for 2011 er en blanding af klubrally, rallysprint og minirally, for at teste bilen under forskellige konkurrenceformer og ikke mindst finde den rigtige opsætning, før en satsning i 2012 om danmarksmesterskabet for rallybiler i gruppe E, der er utunede standart biler med specielle bremser og gearkasse.

Publiceret: 02. Januar 2011 10:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Uge-Nyt

ANNONCER
Se flere