Jackie, 41, and friends with Versace handbags at a private opening at the Versace store, Beverly Hills, 2007. A Versace devotee, Jackie shopped from monthly shipments of new merchandise that the design house sent to her home.

Jackie, 41, and friends with Versace handbags at a private opening at the Versace store, Beverly Hills, 2007. A Versace devotee, Jackie shopped from monthly shipments of new merchandise that the design house sent to her home. Lauren Greenfield/INSTITUTE

Den rige generation udstilles på Louisiana

Forbrugerkulturen under lup på ny udstilling

Louisiana har en lang tradition for at se på verden også igennem dokumentargenren.

I Generation Wealth kaster den amerikanske fotograf Lauren Greenfield et øjenåbnende og retrospektivt blik på 25 års forbrugskultur, der i hendes øjne ændrede verden: Gav den rå materialisme, celebritykultur og utilsløret narcissisme.

Generation Wealth er et uforligneligt dokument over årtiers vilde forbrugsræs og tager os med som vidne til de finansielle bevægelsers amokløb verden over: Island, Dubai, Irland, Rusland og naturligvis Guds eget Amerika.

Udstillingens mere end 200 billeder, film og interviews er både berørende, rystende og fascinerende oplevelser.

Ilona at home with her daughter, Michelle, 4, Moscow, 2012. Ilona's sweater was produced for her in a custom color by her friend Andrey Artyomov, whose Walk of Shame fashion line is popular among the wives of oligarchs.

Ilona at home with her daughter, Michelle, 4, Moscow, 2012. Ilona's sweater was produced for her in a custom color by her friend Andrey Artyomov, whose Walk of Shame fashion line is popular among the wives of oligarchs. Lauren Greenfield/INSTITUTE

Med dokumentaristens greb – billeder og interviews – præsenterer Lauren Greenfield beskuerne for en visuel kultur fra en periode med uhørt forbrugerisme.

Greenfield var tidligt optaget af de kommercielle mekanismer, der er i spil rundt om teenagere, netop som de springer ud som forbrugere. Hvordan kropskultur, ungdom, seksualitet og det at se rig ud blev den egentlige valuta.

Dette er ikke ny viden for hverken sociologer eller økonomer, men i hænderne på Greenfield bliver disse mønstre synlige for os alle, og det er intet mindre end et visuelt granatchok.

’Jeg køber, altså er jeg’ kunne meget vel fremhæves som den logik og identitetsmæssige afhængighed, forbrugerkulturen aftvinger mennesket kloden rundt.

En afhængighed, der helt bogstaveligt afstedkommer skader på menneskers sjæl og krop. Greenfield skildrer ikke kun vinderne.

Xue Qiwen, 43, in her Shanghai apartment, decorated with furniture from her favorite brand, Versace, 2005. In 1994 Xue started a company that sells industrial cable and has since run four more. She is a member of three golf clubs, each costing approximately $100,000 to join.

Xue Qiwen, 43, in her Shanghai apartment, decorated with furniture from her favorite brand, Versace, 2005. In 1994 Xue started a company that sells industrial cable and has since run four more. She is a member of three golf clubs, each costing approximately $100,000 to join. Lauren Greenfield/INSTITUTE

I en ny Louisiana Channel produktion fortæller Lauren Greenfield om baggrunden for udstillingen og dokumentarfilmen Generation Wealth.

Her nogle år efter projektets færdiggørelse i 2017 udtaler Greenfield:

"Jeg tror ikke, at det, mine billeder skildrer, kan marginaliseres, især ikke i en tid med Donald Trump. Uanset hvor meget vi har lyst til at sige ’Det her er ikke os’, så holder billederne et spejl op foran os".

-feldt

Publiceret 18 August 2019 10:00