Frank efter 1000 kilometer på landevejen. Foto: Frank Møller Rasmussen

Frank efter 1000 kilometer på landevejen. Foto: Frank Møller Rasmussen

58-årige Frank vender hjem efter 100 dage Danmark rundt til fods:

"Det er godt at være hjemme igen"

Tirsdag vender Frank Møller Rasmussen tilbage til Kokkedal

Man lærer først at sætte pris på hverdagen, når man kommer ud af sin comfortzone. Det kan 58-årige Frank Møller Rasmussen skrive under på efter 100 dages vandretur i det fri Danmark rundt.

"Jeg glæder mig at vågne i min seng. Og til at jeg bare kan stå stå op og gå på toilettet. Og gå i bad. Og så ligger mit tøj fremme inde i stuen og så kan jeg være ude af døren på 12 minutter," siger han.

For selv om det lyder som hverdag for de fleste, så glemmer man hurtigt, at sætte pris på det man har, mener Frank Møller Rasmussen.

"Man lærer først at sætte pris på hverdagens trommerum, når man kommer væk fra det, " siger han.

De fleste nætter har Frank overnattet i shelters.

"Som det er i dag, så lægger jeg mig ikke til at sove uden, at jeg ved, hvor jeg kan komme på toilettet. Og når jeg vågner skal jeg lige se, hvordan vejret er," siger han og tilføjer:

"Der har været dage, hvor jeg er blevet liggende i soveposen, fordi der har været minus fem grader," siger han.

"Og det jeg skal bruge ligger nederst i vognen, og det kan der hurtigt gå en time med, at jeg skal have det hele pakket ud og pakket samme igen," siger han.

Frank erkender også, at det indimellem har været ensomt.

"Jeg har ikke dér, hvor jeg ville stoppe. Men der har været dage, hvor jeg har tænkt: Hold kæft, hvor er det her, åndsvagt - hvad laver jeg her? siger han og tilføjer:

"Jeg er glad for, at jeg ikke besluttede mig for at turen skulle være på 200 dage," siger han over telefonen fra Asserbo i Nordsjælland.

Sov hos folk han mødte

Tirsdag 25. juni vender Frank Møller Rasmussen hjem til Kokkedal, efter 100 dages vandretur Danmark Rundt. I alt har han tilbagelagt 1400 kilometer til fods og den 58-årige syge- og handicaphjælper, der har taget tre måneders orlov, har samlet brugt 25.000 kr. på turen.

Han begyndte sin vandretur den 18. marts, hvor han blev sendt afsted af borgmester Thomas Lykke Pedersen fra rådhuset i Kokkedal. Siden har han i snit gået ca. 20 kilometer om dagen. Foran har han skubbet sin vogn med alle sine ejendele der samlet vejer 35 kilo.

Under hele turen har Frank Møller Rasmussen haft ét dogme. Han måtte ikke betale for sine overnatninger, men har sovet hos folk han har mødt på suren, som har inviteret ham indenfor. Men han har ikke brugt facebook til at skabe kontakt.

"Jeg har ikke været på facebook, for jeg ville gerne være tilstede i nuet, og snakke med de folk jeg mødte som inviterede mig indenfor. Så går det jo ikke, at afbryde det hele, og sige: Jeg skal lige bruge en halv time på at opdatere facebook," siger han.

Mange glade mennesker

Undervejs har Frank fået nogle gode oplevelser.

"Jeg har mødt så mange glade mennesker. Nu her i går skulle jeg lige have repareret mit ur, og så kom jeg i snak med urmageren, og så fortalte jeg om min tur, og det hele endte med, at hun sagde. "Det skal du ikke betale for. Det er mit bidrag til turen,"siger han og tilføjer:

"Der er ingen kvinder under 50 år, der ikke fortæller mig, at jeg er sej," siger han.

Men selvom Frank Møller Rasmussen på turen er kommet til de fjerneste egne af landet, så har han altid haft netforbindelse på telefonen.

"Jeg har aldrig set så mange serier som jeg har gjort i løbet af de seneste tre måneder," siger han.

"Jeg har haft opladere med til fire-fem dage, men én af de ting, som jeg hele tiden har tænkt på har været: Hvordan skal jeg få opladet min telefon og mine opladere igen," siger han.

Og så glæder han sig til at se sine venner igen.

"Her i weekenden skal jeg mødes med nogle venner, og så skal vi drikke noget rødvin," siger han.

Publiceret 25 June 2019 06:00