Thomas Bak, der er opstillet for Venstre i Helsingørkredsen mener, at der skal styr på togdriften på Kystbanen. Foto: Peter Mailand

Thomas Bak, der er opstillet for Venstre i Helsingørkredsen mener, at der skal styr på togdriften på Kystbanen. Foto: Peter Mailand

Thomas Bak: Pendlerne bruger for lang tid

Det skal være lettere for pendlerne at komme til og fra arbejde. Det mener Thomas Bak (V), der også vil sikre rent drikkevand og en stram udlændingepolitik

VALG 2019 Bedre togdrift på Kystbanen, kø på Helsingørmotorvejen, rent drikkevand i fremtiden og en stram udlændinge politik. Det er de mærkesager som Thomas Bak går til valg på.

Thomas Bak er 39 år og bor sammen med sin kæreste Rebecca i Kokkedal. Han har været medlem af kommunalbestyrelsen i Fredensborg Kommune de sidste tre perioder. Nu er han opstillet som folketingskandidat for Venstre i Helsingørkredsen.

Og står det til Thomas Bak, skal der først og fremmest styr på Kystbanen.

Kystbanen

"Det kan ikke være rigtigt, at DSB ikke kan levere en bedre togdrift på Kystbanen. Som pendler dur det ikke, at man ikke kan stole på, at toget kører. Vi har alle krav på at vide, hvornår vi er fremme, så vi kan holde vores aftaler og passe vores arbejde. Så på den korte bane skal vi have sikret, at der er tilstrækkelig med tog i reserve, og at der er personale nok til, at tog aldrig aflyses," siger han.

Ifølge Thomas Bak kan DSB's forklaringer på uheld på Kystbanen inddeles i tre kategorier: Tekniske problemer på togsættene, personalet og uforudsete uheld.

"Vi kan alle komme galt afsted, og der kan ske ulykker, som ingen kan forudse. Men jeg gider ikke høre på, at DSB er nødt til at aflyse tog, på grund af 'personalemangel'. Om det så er fordi, at personalet strejker, eller ikke møder på arbejde, eller at sygefraværet er for højt eller, hvad det nu kan være. Der siger jeg bare, at DSB må få styr på det og sikre, at personalet har ordentlige arbejdsvilkår, så de møder på arbejde," siger han.

Kortere pendlertid

Thomas Bak mener også, at flere skinner er vejen frem.

"På den længere bane skal vi have genetableret overhalingsspor, så et forsinket eller nedbrudt tog ikke skaber prop bagud i systemet. Vi skal bevare vores direkte tog til lufthavnen, men uden at det betyder, at tog fortsætter længere op i Sverige. Kan togene ikke vende i Kastrup, skal de vende i Malmø," siger han.

Thomas Bak vil også lette trafikken på motorvejen.

"Hver dag står trafikken stille mellem Nivå og Hørsholm, og når man så endelige kommer ind til Nærum er den gal igen, for slet ikke at nævne, at de bilister, der fortsætter ud på Motorring 3, også kører i kø. Helt konkret skal vi have den allerede vedtagne 2. etape af udvidelsen af Helsingørmotorvejen fra Hørsholm S til Hørsholm C tilbage på sporet, og så skal der laves et ordentlige autoværn og nødspor helt til Kokkedal, så trafiksikkerheden også er i orden," siger han.

Thomas Bak kæmper også for rent drikkevand.

"Øverst på min miljøpolitiske dagsorden står helt klart vores drikkevand, som vi skal være meget bedre til at passe på. Vi kender det allesammen fra når vi er på ferie i udlandet. Noget af det første, som mange af os spørger om er, om vi kan drikke vandet i hanerne," siger han og uddyber:

Vil sikre rent drikkevand

"Rigtig mange steder får vi det svar, at nej, det kan du desværre ikke. Sådan må det aldrig blive i Danmark. Vi har noget af verdens reneste og mest velsmagende drikkevand, og det skal vi blive ved med at have. Vi skal sikre, at vi også om 50 og 100 år har rent grundvand i Danmark, og derfor må samfundet enten købe eller kompensere jordejerne for at bruge jordene, så der ikke sker varig forurening," siger han.

Stram udlændingepolitik

Selvom Thomas Bak er liberal, mener han, at der fortsæt skal føres en stram udlændingepolitik.

"Da man i sin tid åbnede de indre grænser i EU, var det for man ville lukke de ydre. Det er ikke sket, og selvom det piner mit liberale hjerte at sige, så er vi nødt til at fastholde en stram udlændingepolitik, indtil EU har fået styr på de ydre grænser," siger han og uddyber:

"Jeg mener helt grundlæggende, at alle er velkomne i Danmark, hvis bare de bidrager til det danske samfund og opfører sig ordentligt. Eller sagt på en anden måde: Skik følge eller land fly. Hvor meget man end kunne ønske sig det, så kan vi ikke skrue tiden 40 år tilbage til dengang, hvor der var 50.000 indvandrere af ikke-vestlig afstamning i Danmark," siger han og fortsætter.

"Jeg mener, at vi ligger, som vi selv har redt. Vi har ikke stillet krav til dem, der kom herop, men blot givet dem bred vifte af offentlige ydelser, og accepteret, at deres adfærd er anderledes. Man får, hvad man beder om, og jeg kan godt forstå, at de mennesker, der kan se en bedre tilværelse i Danmark, vælger at forfølge den," siger han.

"Hvad jeg ikke forstår, er de politikere, der ikke greb ind i tide. Måske vi skulle overveje at sige, at man som udlænding slet ikke kan få penge i offentlige ydelser. Man kan få en bolig, adgang til sundhedsydelser og mad og tøj, men ingen rede kontanter. Kontanter er noget man selv tjener, ikke noget man får af det offentlige? Det kunne være spændende at se, om det kunne være en løsning, men det er jo nemmere sagt end gjort," siger han.

Publiceret 03 June 2019 09:02