Aarstiderne har i år haft en vækst i deres grønne måltidskasser på 20 procent. Fra venstre ses: Lone Hvid, stifter Søren Ejlersen, og driftsleder Henrik Helweg Larsen. Foto: Peter Mailand

Aarstiderne har i år haft en vækst i deres grønne måltidskasser på 20 procent. Fra venstre ses: Lone Hvid, stifter Søren Ejlersen, og driftsleder Henrik Helweg Larsen. Foto: Peter Mailand Foto: Peter Mailand

Kød i modvind:

Aarstidernes grønne kasser stormer frem

Siden 2012 er omsætningen steget med 500 mio kr. og alene og andelen af vegetar- og veganerkasser er vokset med 20 procent

Af
Peter Mailand

Mens oksekød for tiden er kommet i strid modvind, så er der kraftig medvind på markererne ved Krogerup Avlsgård i Humlebæk. For Aarstiderne stormer frem.

Efter nytår er andelen af vegetar- og veganerkasser vokset med 20 procent.

Det fortæller grundlægger og indehaver Søren Ejlersen til Uge-Nyt.

"Når det bliver januar vil alle gerne spise sundere, og mange tager det som en kur," siger han.

Søren Ejlersen stiftede Aarstiderne for 20 år siden, og sidste år rundede omsætningen 750 mio. kr. mod en omsætning på 250 mio. kroner i 2012.

Ifølge Søren Ejlersen er der tale om en samfundsudvikling.

"Indtil for fem år siden var det nærmest en trend at være vegetar, men det er det ikke længere. Mange har altid været begejstret for det grønne i januar, men i dag der det jo helt almindelige familier, der bestiller de grønne kasser og de sidste fem år er det gået rigtigt stærkt," siger han.

Aarstiderne har i dag omkring 200 forskellige måltidskasser og der udvikles løbende nye, fortæller Søren Ejlersen.

"Vi lancerede en glutenfri-veganer-kasse i sidste uge og der er allerede 650 familier der efterspørger bare den lille niche," siger han med et smil.

Men selvom det går stærkt, så er Aarstiderne rustet til efterspørgslen. Virksomheden har i dag mere end 500 personer på lønningslisten.

Og hver uge kører 40 lastbiler med 40 tons grøntsager fra Spanien til Danmark, men der laves løbende CO2-regnskab for at sikre, at det er i balance.

"Vi kan godt følge med. Vi samarbejder med en række økologiske landmænd og underleverandører, og man kan også vælge en kasse der er 100 procent dansk," siger han.

Generelt melder branchen om vækst i salget af måltidskasser, men det gavner kun Aarstiderne, mener Søren Ejlersen.

"Der er en del at vores kunder, der starter med måltidskasser hos andre, og når de har prøvet det i et stykke tid, så kommer de over til os. Vi har 200 forskellige måltidskasser og 20 års erfaring med e-handel. Der er intet der tyder på, at markedet er mættet endnu, og vi er en virksomhed, der godt kan lide at kridte skoene, så vi hilser bare konkurrencen velkommen," siger han.

Publiceret 12 February 2019 09:00