Arkivfoto: Peter Dahlerup

Arkivfoto: Peter Dahlerup

Borgmester: Fredensborg skal betale 290.000 kr. til undersøgelse af s-tog på Kystbanen

Thomas Lykke Pedersen mener, at Fredensborg Kommunen skal bidrage økonomisk til ny undersøgelse af s-tog på Kystbanen

Står det til Thomas Lykke Pedersen skal Fredensborg Kommune betale 290.000 kroner til en ny undersøgelse af s-tog på kystbanen.

Det er meldingen et møde Trafikministeriet i mandags, hvor parterne mødtes for at undersøge mulighederne for s-togsdrift på kystbanestrækningen.

Med på mødet var borgmestrene fra Helsingør, Fredensborg, Hørsholm og Rudersdal Kommuner samt regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) og Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).

På mødet kom det frem, at der skal laves en ny undersøgelse af mulighederne for s-togsdrift på kystbanen, da den seneste undersøgelse er fra 2011.

For siden er der siden truffet beslutning om automatisering af S-togsdriften og skabt klarhed om det nye signalsystem. Og den nye undersøgelse skal afdække, hvilke muligheder der er for S-togstrafik til Helsingør. Foruden en opdateret undersøgelse af S-tog vil ministeriet også undersøge, om der kan opnås en gevinst ved, at Kystbanen bliver isoleret og betjent med S-togslignende materiel, men uden at omlægge til egentlig S-togsdrift. Banedanmark vil desuden undersøge punktlighedseffekten af en mulig ændring af sporene i Nivå og Snekkersten, så det bliver lettere at genoprette trafikken.

Undersøgelsen koster 3,5 millioner kroner, fortæller Thomas Lykke Pedersen.

"Der skal laves en ny undersøgelse, og det koster 3.5 mio. kr. Ministeren vil betale halvdelen, hvis kommunerne betaler resten," siger han.

Det betyder, at skal Fredensborg Kommune betale 290.000 kroner til undersøgelsen, og det er Thomas Lykke Pedersen klar til.

"Så kan man spørge om kommunerne skal betale for statens undersøgelser? Men der er min holdning, at hvis det er det, der skal til, så gør vi det," siger han.

Det var på et pendlermøde i oktober, hvor pendlere og politikere nærmest kastede håndklædet i ringen i mangel på tillid til, at DSB og Banedanmark kunne øge Kystbanens punktlighed. Omdrejningspunktet var, at Banedanmark ikke kunne love et nyt signalsystem før i 2028. Så kunne de lige så godt lade S-tog betjene stræningen mellem København og Helsingør, lød ræsonnementet.

"Jeg mener, at vi skal undersøge andre teknologier og også den teknologi som driver s-togene," siger Thomas Lykke Pedersen.

Publiceret 23 January 2019 11:15