Arkivfoto: Peter Dahlerup

Arkivfoto: Peter Dahlerup

DEBAT: Kystbanens store udfordringer

Der mangler spor mellem Østerport og København H, togene kører med fejl, der ikke rettes, og hyppigt mangler der togpersonel, skriver debattøren i dette indlæg

Arne Lund, Langebjergvej 260A, Humlebæk, skriver:

Forståeligt, at mange af og til mister tålmodigheden med Kystbanens svingende rettidighed. Uagtet, at det har stået på i årevis, så ignoreres problemerne af landspolitikerne, der lover bod og bedring, men intet foretager sig. Tværtimod, så fjernes fx det ekstra togsæt på København H, der blev sat ind, når forsinkelser fra Sverige var over 7 minutter.

Som alternativ til den uregelmæssige togdrift, foreslår Michael Randropp fra Pendlerklubben, at Kystbanen omstilles til S-togsdrift.

Det vil nu ikke være nogen god ide. Dels fordi det vil være meget dyrt, at ombygge samtlige perroner, ophænge nye køreledninger, og da S-togene er bredere end Øresundstogene, skal der ændres på hvor tæt signaler, og på hvor tæt faste genstande må komme på sporet. Et notat fra 2009 skønnede, at det ville koste ca. én mia kr. Det er næppe blevet billigere siden da.

Skiftende regeringer har planer om, at omstille S-togene til førerløse metrotog. Det betyder, at alle tog standser på alle stationer. Så er det slut med hurtige tog fra de nordligste stationer, når alle tog kører som bumletog - og det skal nok få mange passagerer til at stige om til bilen.

Trafikministeren vil sende S-togene i udbud, og vil omfatte S-tog på Kystbanen. Som bekendt endte det ideologisk betingede udbud på Kystbanen med utallige forsinkede og aflyste tog. Situationen blev først normal, da udbuddet blev annulleret.

S-tog på Kystbanen vil isolere Nordøstsjælland fra den øvrige sjællandske regionaltogstrafik, og heller ikke det, kan accepteres.

Kystbanens store udfordringer er, at der mangler spor mellem Østerport og København H, at Øresundstogene på 20. år kører rundt med fejl, der ikke rettes, og som medvirker til forsinkelser og aflysninger, samt at der hyppigt mangler togpersonel. Det er her, der skal sættes ind, og ikke med forslag, der reelt vil give ringere togdrift.

Publiceret 16 January 2019 06:00