Thomas von Jessen. Arkivfoto: Peter Mailand

Thomas von Jessen. Arkivfoto: Peter Mailand

DEBAT: Kommunale aftaler med håndværksvirksomheder

Thomas von Jessen, gruppeformand (kons.), Solvænget 1, Nivå

I 2019 udløber de hidtidige rammeaftaler med håndværkere. Det er faste forhåndsaftaler for at sikre, at kommunen får udført håndværkeropgaver til den rette pris og med den rette kvalitet. Samlet kan de løbe op i to-cifrede millionbeløb årligt, så det er mange skattekroner, det drejer sig om. I de fire år, der er gået har verden ændret sig, idet højkonjunkturen har gjort det sværere for kommunen at få håndværkere til tiden. Desuden har vi fra erhvervslivet mærket utilfredshed med de hidtidige aftaler i håndværkerkredse, hvor de opleves for tunge, stive og bureaukratiske. Vi er sikre på at denne utilfredshed kan imødekommes enkelt.

En justeret model for fremtidige rammeaftaler lægger op til aftaler med 2-3 virksomheder inden for et opgavefelt. Konservative finder det afgørende vigtigt, at kommunens erhvervsliv får lejlighed til at kommentere denne model inden endelig vedtagelse. Sikrer vi bibeholdelse af virksomhedernes parathed til at tage arbejdsløse og kontanthjælpsmodtagere i virksomhedspraktik? Sikrer vi bibeholdelse af paratheden til at oprette praktikpladser for unge på erhvervsuddannelserne? Sikrer vi bibeholdelse af parathed til at rykke ud ved akut opståede problemer på en af kommunens bygninger fx lørdag nat? Vores nabokommuner (fx Gribskov og Helsingør) benytter sig af leverandørlister, hvor virksomhedsantallet kan øges ud over 2-3 virksomheder pr. opgavefelt. Burde vi ikke også se på den model, når der nu bliver mere rift om håndværkerne?

Vi kunne også ønske os en model med mere gennemsigtighed vedr. timeforbruget på en opgaveløsning ved siden af fokus på pris og kvalitet.

Trods en mængde initiativer for at styrke kommunens erhvervsvenlighed i de forløbne år, er den alligevel faldet. Vi mener, at kommunen skal gøre alt for at få vendt dette billede. De virksomheder og håndværkere, der bor i kommunen er trods alt tættest på, og det lokale kendskab er en stor værdi, som man faktisk burde måle mere på. For megen kørsel på vejene skal vi også begrænse. Der er trods ikke opfundet ”økologisk diesel” endnu.

Publiceret 16 August 2018 20:00

SENESTE TV