Birgit Jürgenssen er omdrejningspunkt for en ny udstilling på Louisiana.

Birgit Jürgenssen er omdrejningspunkt for en ny udstilling på Louisiana.

Østrigsk kunst på Louisiana

Avantgardekunstner Birgit Jürgenssen vises i udstillingen 'Ich Bin' frem til 22. september på Louisiana

Kunst Udstillingsserien ’Louisiana on Paper’ fortsætter i 2019 med præsentationen af den østrigske avantgardekunstner Birgit Jürgenssen, der levede fra 1949 til 2003 og, som oplever et stort posthumt gennembrud i disse år. Hendes skarpe og humoristiske værk folder sig fortrinsvis ud i fotografier og tegninger og kredser om fastlåste kønsroller og friheden til at være sig selv.

Opgør med det normale

"Birgit Jürgenssen tilhører en stærk kreds af kvindelige, østrigske kunstnere, som dukkede op i 1970’erne. På trods af at Jürgenssens udgangspunkt var funderet i feminisme, var hun ikke interesseret i at være en del af en feministisk bevægelse – hun så også dette som en begrænsning af hendes frihed. Opgøret med forestillingen om det normale blev og forblev det centrale gennem hele hendes værk," skriver Louisiana i en pressemeddelelse.

Forklæde og komfur

I 1975 deltog den dengang unge Birgit Jürgenssen i udstillingen Magna-Feminismus: Kunst und Kreativität, organiseret af kollegaen Valie Export, med det humoristiske værk 'Husmoderens forklæde' - et objekt, der kombinerede et forklæde og et komfur. På komfuret står ovnlågen åben, og ud eller ind stikker et brød, der både er det metaforiske ”brød i ovnen” og et fallossymbol. I et afledt fotografisk værk fra samme tid har kunstneren ladet sig afbilde iklædt samme forklæde både set fra siden og lige forfra som i det klassiske forbryderfoto. Værket er let og legende, og det er karakteristisk for Jürgenssen, at hun bruger humorens forløsende kraft i forbindelse med et politisk emne, skriver museet

Hausfrau

Et andet ikonisk Jürgenssen-foto viser kunstneren iklædt et klassisk ”Hausfrau- kostume” med ansigtet klemt op mod en glasrude. På ruden er der skrevet: ”Ich möchte hier raus!” – Jeg vil ud herfra! Fra hjemmet, forstås. Jürgenssen var dybt inspireret af banebrydende kunstnere som Louise Bourgeois og Meret Oppenheim, for hvem den surreelle forvandlingskraft netop vokser ud af dagligdagens frihedslængsel.

Husholderske og mor

Det at være taget til fange i en påduttet rolle er et centralt tema i Jürgenssens værker i halvfjerdserne, hvor kvinders råb om og kamp for ligestilling stod i fuldt flor, i hvert fald i dele af den vestlige kulturkreds. Kampen var et krav om at blive set som andet og mere end husholderske og mor – eller måske snarere et ønske om frit at kunne vælge, hvad man ville med sin tilværelse som kvinde, skriver Louisiana i deres pressemeddelelse.

Købt ni værker

Udstillingen på Louisiana, der er den første præsentation af Birgit Jürgenssens værker i Norden, giver beskueren mulighed for at danne sig et overblik over hendes kunstneriske produktion fra de allertidligste tegninger og fotografier til værkerne, hun lavede umiddelbart inden hendes alt for tidlige død i 2003. I sin dagbog skrev hun, rammende for hele det værk, hun efterlod sig: ”vær meget kreativ, nægt din rolle”.

Louisiana har i forbindelse med udarbejdelsen af udstillingen erhvervet ni værker af Birgit Jürgenssen til samlingen, mens udstillingen præsenterer flere end 70 af kunstnerens værker.

Kapp

Publiceret 07 June 2019 11:00