Nuka og hans brødre og søstre, 2017 af Liu Xiaodong.

Nuka og hans brødre og søstre, 2017 af Liu Xiaodong. Foto: Anders Sune Berg

Louisiana: Kinesiske billeder fra verdens ende

Den kinesiske billedkunstner Liu Xiaodong tog til verdens nordligste børnehjem og mødte både en moderne og en svunden tid

Da den 56-årige kinesiske maler Liu Xiaodong for at par år siden drog til Uummannaq i Grønland, var det med en forestilling om, hvordan der mon så ud på stedet, hvor du finder verdens nordsligste børnehjem.

Han drog afsted med forestillingen om et hjem for børn i det umådelige landskab ved verdens nordlige pol, eller ”verdens ende”, som kunstneren selv beskriver det – en poetisk og billedlig forestilling uden forkundskaber om stedet eller om skildringer af Grønland i kunsten.

Som så mange andre før ham, tog han afsted med et billede i hovedet og ankom i den utvetydige nutid til et samfund, hvor livet også er moderne, selvom gamle kundskaber holdes i hævd.

Malerier og tegninger

Oplevelserne og indtrykkene er der kommet en udstilling ud af, som åbner 21. marts på Louisiana og vises frem til 10. juni. Den består af 12 malerier, 18 tuschtegninger og enkelte dagbogsblade, som man kan se i Søjlesalen.

Af værkerne fremgår det, at Liu Xiaodong tilbragte meget tid sammen med børnehjemmets børn, fulgte dem i deres hverdagsaktiviteter med nære observationer af mennesker som første prioritet frem for optagethed af den blændende natur. Samtlige malerier fra Uummannaq i 2017 er således skabt i direkte kontakt med motiverne, ganske som i traditionen fra det sene 1800-tals landskabsmaleri i den vesterlandske tradition – altså mellem isbjerge, olietønder, asfalterede veje og dagens vejrlig.

Socialrealisme

Liu Xiaodong er skolet i såvel klassisk kinesisk tradition som i den officielle kinesiske variant af den sovjetrussiske socialrealisme. Hans evner med maleriet er bemærkelsesværdige, men det er hans anvendelse af dem i skildringer af mennesker helt tæt på og i nutidens ofte lidt trøstesløse verden, der giver hans værker dybde og rækkevidde.

Hjemvendt til Beijing malede Liu Xiaodong et år senere to store, følelsesladede billeder som reaktion på en sørgelig besked: at Gert, et af børnene fra børnehjemmet, ”ikke er iblandt os længere". De to billeder, Gert Is Gone og Melting Iceberg skiller sig ud. Melankolien her er tankevækkende, og værkerne er symbolske på et andet niveau end i de værker, der blev til i kunstnerens direkte møde med motivet.

Film

Som en del af udstillingen vises dokumentarfilmen Uummannaq Children’s Home (Børnehjemmet Uummannaq), 2017, instrueret af Yang Bo, produceret af Xiaodong Studio og Faurschou Foundation. Filmen, der vises i udstillingen, er på kinesisk med engelske (og kinesiske) undertekster og varer 36 min.

Publiceret 17 March 2019 07:00