Så kigges der ny bil - men hvordan lige med garantien? Bilisternes organisation, FDM, dumper 13 ud af 22 bilmærker.

Så kigges der ny bil - men hvordan lige med garantien? Bilisternes organisation, FDM, dumper 13 ud af 22 bilmærker.

Bilist-organisation dumper garantier

FDM roser koreanske bilmærker for deres garantier og uddeler tæsk til bilmærker fra Europa

Af
Flemming Haslund

GARANTI Garantien på nye biler er langt fra god nok, mener bilisternes organisation FDM efter at have gennemgået de 22 mest solgte bilmærkers garantier. FDM vurderer, at 13 ud af de 22 bilmærker fortjener et 'dumpet'.

”Det betyder, at forbrugerbeskyttelsen efter vores opfattelse ikke er god nok,” siger advokat i FDM Lennart Fogh, der har gennemgået de mange garantier.

”Ikke mindst taget i betragtning, at bilkøb for mange er en af de største investeringer, de foretager sig. Derfor mener vi heller ikke, det er rimeligt, at man i mange tilfælde er bedre garantidækket, hvis man køber en radio end en bil til flere 100.000 kroner.”

Lennart Fogh henviser til, at problemet med for dårlige garantier er velkendt i foreningens rådgivning. Her får man ofte henvendelser fra medlemmer, som står med store reparationsudgifter på biler, som kun er lidt over to år gamle.

FDM’s gennemgang af garantierne viser desuden, at der ikke er nogen sammenhæng mellem høj pris på bilen og god garanti - snarere tværtimod. Faktisk tilbyder ingen af de dyre europæiske mærker mere end to års garanti, mens de asiatiske bilmærker har både tre, fem og syv års garanti.

”Hvis bilproducenter og importører virkelig mener, deres biler er gode nok, burde de ikke tøve med at give en reel garanti på tre år eller mere. Det vil også give mere tryghed i bilejerskabet, som eller risikerer at blive en dyr fornøjelse,” siger Lennart Fogh og tilføjer:

Norge viser vejen

”Derfor arbejder FDM også på en generel forbedring af købelovens reklamationsret på forbrugsgoder som biler. Det har man allerede i dag i Norge, hvor der er fem års reklamationsret på biler. En bil er noget, man har i flere år. Derfor er det kun rimeligt, at man som forbruger kan forvente, at den også holder længere end to år,” siger Lennart Fogh.

Garanti-

eksempler

    Kia: Syv år / 150.000 km

    Hyundai: Fem år / ingen km-begrænsning

    Toyota: Tre år / 100.000 km

    Mercedes: To år

Publiceret 30 December 2018 08:00