Biografbranchen er bekymret over Netflix, der bruger milliarder på at producere egne film. Foto: Scanpix
Biografbranchen er bekymret over Netflix, der bruger milliarder på at producere egne film. Foto: Scanpix
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Biografer kan blive næste Netflix-offer

Netflix’ voksende satsning på at producere film, der leveres direkte til Netflix’ abonnenter, giver dybe panderynker i biografbranchen

Af Niels Philip Kjeldsen
npk@sondagsavisen.dk
Det er på vej

Netflix har annonceret film med instruktører som Paul Greengrass, Adam Sandler, Martin Scorsese og David Ayer. Skuespillere som Will Smith, Brad Pitt og Jake Gyllenhall har allerede medvirket eller står til at medvirke i en Netflix-film.

Kort før Netflix kom til Danmark i 2012, forudså en førende person i den danske tv-branche, at Netflix ville blive en døgnflue, og at de danske tv-aktører ville dominere streamingmarkedet inden for få år.

Spådommen faldt under en kaffepause til en stor mediekonference, og siden er episoden blevet genfortalt til undertegnede af flere af de tilstedeværende som eksempel på, hvor groft den danske tv-branche undervurderede Netflix' ankomst.

I dag har Netflix en markant førerposition på det danske streamingmarked, mens tv-udbyderne taber tusinder af kunder hver måned.

Og nu er det så biograf-branchen verden over, som frygter at blive ramt af Netflix-torpedoen.

Model på hovedet

I takt med at abonnenter fra hele verden er strømmet til Netflix, er tjenesten begyndt at bruge milliarder af dollars på at producere egne film og serier.

Til at starte med var det oftest serier som 'House of Cards', men nu er det også i stigende grad spillefilm. Og det har fået biograferne til at skele bekymret til den amerikanske mastodont.

Store spillefilm sendes nemlig traditionelt først i biograferne, som viser dem eksklusivt i flere måneder, før de kommer ud til et bredere publikum på dvd, Blu-ray eller streamingtjenester. En model, der skaber indtjening til filmens producenter og ikke mindst biograferne.

Netflix springer dog biografleddet over og sender filmene direkte ud til deres brugere.

I Danmark har formanden for Danske Biografer, Kim Pedersen, i flere indlæg i medier som Finans og Computerworld påpeget, at biograferne er med til at tjene en stor del af de penge, som filmproducenterne producerer film for. Hvis den indtægt forsvinder, vil det resultere i mindre budgetter og færre kvalitetsfilm, argumenterer han blandt andet. Et argument, som er gået igen hos biograffolk verden over.

Men det bider ikke på Netflix' hovedansvarlige for indhold, Ted Sarandos.

I et nyligt interview i det amerikanske magasin Variety undrede han sig åbent over, at en anden streamingkonkurrent, Amazon, der også producerer film, stadig sender dem forbi biograferne, før de lægger dem på deres tjeneste, Amazon Prime.

“Jeg forstår ærlig talt ikke deres strategi. Jeg forstår ikke, hvorfor det at bruge en model, som virker mere og mere afkoblet fra befolkningen, er god,” sagde han.

En ulmende frygt

Ted Sarandos' trodsige kommentar falder i kølvandet på et voksende pres på Netflix.

Filmfestivalen i Cannes har nu valgt de facto at udelukke Netflix-produktioner ved at indføre en regel om, at kun film, der vises i biografer, kan deltage i konkurrencen. Samtidig er angreb på Netflix' model fra fremtrædende filminstruktører – senest Christopher Nolan – begyndt at tage til.

Alligevel stormer Netflix videre. De har produceret eller offentliggjort produktioner af en lang række film, som er instrueret af A-liste-instruktører med A-liste-skuespillere. I 2015 brugte Netflix tre milliarder dollars på egne film og serier, og det beløb stiger til seks milliarder dollars i 2017, hvor Netflix vil producere 1.000 timers indhold. En stigning, der vil fortsætte.

Spøgsmålet er nu, om publikum de kommende år så småt vil vende biograferne ryggen, som de gjorde det med kabel-tv, og i stigende grad se filmpremierer hjemme i stuen på Netflix.

Det er fortsat for tidligt at sige, men frygten ulmer i biografverdenen.

Kilder: The Economist, Variety, The Times, DFI, Computerworld, Netflix, Forbes.

Publiceret: 09. September 2017 09:00
Leveret af Lokalavisen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Uge-Nyt

ANNONCER
Se flere