Regeringen har garanteret licenser til 300 helt emissionsfrie taxier. Foto: Pamela Juhl

Regeringen har garanteret licenser til 300 helt emissionsfrie taxier. Foto: Pamela Juhl

Tester: Nyt forsøg med brinttaxier

De første otte brintdrevne er fra Toyota og netop kommet ud at køre

Af
Jens Overgaard

grøn omstilling Der skal skrues ned for udstødningen på landets taxier, og første skud på en større grøn omstilling har netop fået hjul at køre på.

Det skete forleden, hvor otte brintdrevne Toyota Mirai-taxier blev leveret til den app-baserede danske taxitjeneste DRIVR.

De otte Toyota Mirai-brinttaxier er frontløbere i en grøn omstilling, hvor flere taxier skal være helt forureningsfrie. Foto: Pamela Juhl

De otte Toyota Mirai-brinttaxier er frontløbere i en grøn omstilling, hvor flere taxier skal være helt forureningsfrie. Foto: Pamela Juhl

De er det første synlige resultat af Folketingets beslutning om at sætte skub i den grønne omstilling i taxibranchen ved at garantere taxilicenser til 300 forureningsfrie taxier, herunder brinttaxier, i 2019 og 2020.

Toyota Mirai er en af frontløberne inden for teknologien, hvor en brændselscelle leverer strøm til en elmotor, så den altså kører som elbil.

Fuldt optanket kan Mirai køre cirka 500 km, mens det tager samme tid som en almindelig optankning af en benzin eller dieselbil, når man fylder brint på.

Udleder kun vand

En Toyota Mirai er med en pris på omkring 600.000 kr. dog væsentligt dyrere end det, taxier normalt koster. Men vognmændene kan søge tilskud fra flere forskellige puljer.

Trine Wollenberg, som er vicedirektør i Dansk Person Transport, der organiserer taxivognmændene, er positiv over for brintbiler med taxiskilt.

"Det er positivt, at vi på denne måde kan prøve ny teknologier af. Vognmændene er små erhvervsdrivende, og derfor er det positivt, at man kan få tilskud til bilerne," siger hun.

Tejst Laustsen Jensen, der er direktør i brancheorganisationen Brintbranchen, hilser de nye biler velkommen.

"Det gør en stor forskel for klimaet og ikke mindst nærmiljøet. Taxier kører ofte mange kilometer i tætbefolkede områder, og det vil være rigtig godt at slippe for deres CO2-udledning såvel som udledning af partikler og kvælstoffer."

Han mener, at der er flere fordele ved at bruge brintbiler til taxier.

"Brintbiler udleder kun vand og er støjsvage, hvilket giver en behagelig køreoplevelse for både taxichaufføren og passageren. Derudover tager en optankning med brint ved en brinttankstation kun fem minutter," forklarer Tejs Laustsen Jensen.

Taxiselskabet DRIVR satser i stor stil på miljørigtige biler og har i forvejen en stribe hybridbiler.

Haydar Shaiwandi, som er adm. direktør for firmaet, mener, at de brintdrevne biler er en helt naturlig udvikling hen mod en helt forureningsfri vognpark.

"Vi er det grønneste taxiselskab i Danmark.Over 80 pct. af vores bilflåde er nu enten brint-eller hybridbiler. Jeg håber, at folk vil kigge i vores retning i højere grad end i andres retning, når de kan vælge at blive kørt i de mest miljørigtige biler, der findes," lyder det fra Haydar Shaiwandi.

Publiceret 14 May 2019 14:52