“Vi er de søde drenge fra Kokkedal”

Ti drenge fra Kokkedal bag mikrovirksomheden Je M’Appelle er klar til at sende hættetrøjer på markedet

Af
Fred Jacobsen

Den røde løber bliver rullet ud torsdag 5. april på adressen Hovedgaden 55C i Hørsholm. Der vil være snacks og lidt at drikke. Og der vil være hoodies (hættetrøjer) til salg, så længe der er nogle på hylderne.

”J'M”, står der på hættetrøjerne i et logo, som ti drenge fra Kokkedal selv har designet.

De har også selv fundet på navnet. Ja, det er disse ti drenge, der står bag mikrovirksomvirksomheden Je M'Appelle, som torsdag kl. 16 og 20 inviterer til releaseparty.

Det går ud på, at de inviterer alle interesserede indenfor i lokalerne hos konsulent- og mentorvirksomheden Lehmann+Brun, hvor de har haft base de seneste mange måneder.

Ud over, at man kan købe deres hoodies (til introprisen 349 kr.), kan man ved samme lejlighed få en snak med Zakarias, Yunus, Cenghizan, Khaled og de andre 13-15-årige drenge om, hvordan det er at køre egen virksomhed.

Styr på økopnomien

“Jeg har i hvert fald lært at styre min økonomi. Ikke bare at bruge pengene, når jeg har nogle,” fortæller Zakarias, der er bestyrelsesformand.

“Vi er de gode drenge fra Kokkedal,” siger han, Yunus, Cenghizan og Khaled, som udgør den gruppe i virksomheden, der står for marketing og kommunikation.

Der er regler, når der er møder: Ingen mobiltelefon, man møder til tide eller melder afbud. Fotos: Fred Jacobsen

Der er regler, når der er møder: Ingen mobiltelefon, man møder til tide eller melder afbud. Fotos: Fred Jacobsen

Startede i en kælder

Je M'Appelle er resultatet af et tilbud , drengene fik fra organisationen Mind Your Own Business, som med støtte fra Trygfonden og Bikubefonden skaber udviklingsprogrammer for drenge fra udsatte boligområder i alderen 13-19 år, med iværksætteri som omdrejningspunkt.

“Jeg kom ind i det via Kokkedal på Vej og Kokkedal Ungdomsklub,” fortæller Yunus, der bor i Egedalsvænge.

Han har, som de øvrige, været en del af virksomheden siden sommerferien. Det begyndte i et kælderrum i Kokkedal, men rykkede senere ind hos Lehmann+Brun, der er mentorvirksomhed i Mind Your Own Business.

“I starten havde vi 150 idéer,” fortæller Yunus videre, “og så landede vi på de her hoodies.”

Ingen mobiltelefoner

De ti drenge har været med helt fra start (og en startkapital på 25.000 kr.) og har fundet på navnet, lavet personalehåndbog, fordelt roller og opgaver, designet logo og bestily produktion, ja, alt, hvad der hører en ny iværksættervirksomhed til. Navnet er fransk og betyder “Jeg hedder...”

“Og så rækker man hånden frem og hilser på og bliver venner. Alle er ligeværdige,” siger de fire fra marketing og kommunikation.

Og der er klare regler før og under de ugentlige møder i Je M'Appelle.

“Man møder til tide, melder afbud, og mobiltelefonen er ikke i brug,” fortæller de og understreger, at personalepolitiken meget handler om loyalitet og respekt.

Der er produceret 98 hoodies, men der kan laves flere, hvis der er bud efter dem på torsdag. Og bagefter er i hvert tilfælde disse fire drenge interesserede i at investere et muligt overskud i Je M'Appelle, så den kan fortsætte efter projektperioden slutter i maj.

Publiceret 01 April 2018 09:00

SENESTE TV